20/04/2017 VIVAT gaat samenwerking aan met Rotterdam School of Management

Focus op big data en innovatie

VIVAT en Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) hebben vandaag een langdurige samenwerkingsovereenkomst gesloten voor gezamenlijk onderzoek, onderwijs en werving op het gebied van ‘digital business’.

Ondertekening samenwerking VIVAT en RSM

VIVAT biedt getalenteerde RSM-studenten de kans om onderzoek te doen naar data-analyse en ‘digital business development’. De onderzoeksresultaten helpen VIVAT de digitale bedrijfsmodellen en platforms te innoveren, en zo de klantervaring te verbeteren. Ron van Oijen, CEO van VIVAT: “Vanuit VIVAT willen wij het leven van onze klanten gemakkelijker maken en hen producten en diensten aanbieden die passen bij hun persoonlijke levensstijl. Je ontkomt er niet aan om hiervoor innovatieve oplossingen - gebaseerd op ‘data analytics’ - te ontwikkelen. Uiteraard zonder de privacy van onze klanten uit het oog te verliezen.”

Nieuwkomer in het digitale tijdperk
De verzekeringsbranche wordt vaak beschouwd als een nieuwkomer in het digitale tijdperk. Dat is nu echter aan het veranderen, zegt universitair hoofddocent Ting Li, die namens RSM de onderzoekssamenwerking leidt. “Digitalisering biedt zeer veel mogelijkheden voor de branche en zal uiteindelijk de kern van de bedrijfsactiviteiten veranderen. Digitale innovaties zullen ervoor gaan zorgen dat consumenten meer keuze en betere service krijgen tegen lagere prijzen. De onderzoeksexpertise van RSM kan de digitale transformatie bij VIVAT ondersteunen, volgens Ting.”

Persoonlijke klantbenadering
VIVAT stelt meerdere stageplekken beschikbaar voor studenten Business Information Management van RSM, terwijl bij RSM een speciale promotieplaats wordt gecreëerd. De promovendus gaat onderzoek doen naar een van de grote uitdagingen waar VIVAT voor staat in de digitale economie: hoe kun je de interactie die klanten via allerlei digitale kanalen hebben met het bedrijf volgen en analyseren? En, hoe kun je deze kennis vervolgens omzetten in diensten en producten die zijn afgestemd op de behoeften van individuele klanten? Dat vraagt om oplossingen die zijn toegesneden op afzonderlijke digitale kanalen en op het type klanten. Een nieuwe klant zal anders benaderd moeten worden dan een bestaande klant die wellicht meer diensten wil afnemen, of een klant overweegt om naar een concurrent over te stappen.

Hoge verwachtingen
VIVAT zet hoog in om zijn medewerkers experts te maken op het gebied van ‘smart data’. Van Oijen: “Zo willen we ons onderscheiden in de markt. Daarom werken wij graag samen met verschillende gerenommeerde universiteiten en hogescholen. Wij hebben hoge verwachtingen van de samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University.”

Ook RSM hoopt de vruchten te plukken van de samenwerking. Decaan Steef van de Velde: “Deze langetermijnsamenwerking past heel goed bij de traditie en ambitie van RSM om vraagstukken uit de praktijk aan te pakken door middel van een partnerschap. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe onze onderzoeksexpertise VIVAT gaat ondersteunen bij hun transitie naar digitale dienstverlener.”

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) behoort tot de top 10 van Europese business schools. RSM richt zich op het ontwikkelen van zakelijke leiders met een internationale carrière die voor positieve verandering kunnen zorgen en zich op een innovatieve manier inzetten voor een duurzame toekomst. RSM biedt een breed scala aan bachelor, master, MBA, PhD en executive programma’s waarin studenten zich kunnen ontwikkelen tot kritische, creatieve, betrokken en samenwerkende denkers en doeners. RSM is gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, een bruisend knooppunt van bedrijven, logistiek en handel. Studievoorlichting en activiteiten van RSM voor toekomstige studenten, executives en alumni worden ook aangeboden vanuit ons kantoor in Chengdu, China. www.rsm.nl